Følelser eldes ikke
Folk husker ikke hva du har sagt eller hva du har gjort, men de husker hvordan du fikk dem til å føle seg
(fritt etter Maya Angelou).
Har du opplevd å møte et menneske som du ikke helt kan plassere, men som du likevel "vet" hvordan er som person?
Vi setter andre i bås
Det er en del av det å gjøre verden forståelig og oversiktlig. Det hjelper oss å effektivisere og gir mer ro. Vi slipper å forstå og forklare enhver opplevelse og interaksjon, men kan heller bare rydde ting på plass.
Problemet er at vi ofte tar feil på grunn av våre «bias» eller fordommer.
Vil du lese mer om bias kan du gjøre det her
I tillegg er det slik at vi sjeldent har lyst å endre på vår oppfatning. Vi holder fast i idéene og kjenner på sikkerheten av at jeg har rett.
Eller hvis vi er av den mer romslige sorten så tar vi høyde for at vi kan ta feil (men vet innerst inne at vi har rett likevel).
Det er rett og slett behagelig å ha rett
I kommunikasjon er det utrolig viktig å være bevisst våre idéer om andre og hvilke ideer andre har om deg.
Det er så mye som kan lage støy på linja og da blir det vanskelig å få frem budskapet. Det er kjedelig hvis du har et viktig budskap på hjertet, men ikke en sjanse til å nå gjennom på grunn av andres idéer om deg.
Følelser skaper mest støy av alt
Det kan i verste fall bety at uansett hvor godt budskapet ditt er, så vil jeg ikke oppfatte det slik hvis jeg ikke liker deg. Følelser blir heller ikke gamle. Det gir seg utslag i at en idé om hvordan en person er, kan ha røtter mange år tilbake, men er høyst aktuell i dag.
S elv om følelser ikke eldes, kan de transformeres
Gjennom å bli bevisst sine idéer og se på tingene på nytt, kan følelsene som henger ved, endre seg eller gi slipp. Det kan sammelignes med troll som sprekker i lys og er en individuell prosess.
Reell endring får du gjennom kunnskap om din egen formidlingsevne, introspeksjon og øvelse.
Du kan kanskje ikke styre hva andre skal tenke om deg,
men du kan legge til rette for at de skal ha et positivt forhold til deg og at du skal være mest mulig nøytral i din kommunikasjon med andre. Det krever bare litt åpenhet, bevissthet og endringsvilje.
Skrevet av Paro N. Lyngmo